Thursday, May 14, 2020

گونه های تیرآهن - معایب تیر آهن - مزایای تیرآهن


تیرآهن
تیر آهن از نورد گرم فولاد با دوران عرضی مشخص و معلوم تشکیل می شود و مشتمل بر نصیب میانی به اسم جان و دو حاشیه موازی به اسم پر و بال L صورت هست . وظیفه حساس تیرآهن تحمل تنش های نتایج از نیروهای وارد بر بنا میباشد . تیر آهن در ساختمان سازی , به صورت ستون , خرپا , نعل درگاه , تیر در پوشش سقف ها و پل های آشیانه زنبوری به کار گیری می شود .



What is the Difference Between H-Beam and I-Beam? | H-Beam vs I-Beam

تیرآهن
خرید تیرآهن حساس است چرا‌که تیر آهن از حیاتی ‌ترین پروفیل های ساختمانی است که اکثر اوقات در پروژه‌های صنعتی نیز کاربرد دارااست . در هنگام خرید تیر آهن توجه فرمائید که تیرآهن به سه صورت تیرآهن IPE ( استاندارد اروپا و جمهوری اسلامی ایران ) , تیرآهن INP ( استاندارد چین و روسیه ) و همینطور تیرآهن IPB ( بال و پر پهن ) یافت می‌گردد .
تیرآهن
مزایای تیرآهن
• بعداز اتمام ساخت قابلیت تقویت تیرها موجود است .
• اتصال یک‌سری قطعه بوسیله تیرآهن امکان‌ پذیر هست .
• قطعات آن به صورت پیش ساخته در کارخانه‌ها جان دار می باشند .
• اجرا و نصب تیرآهن سرعت بالایی داراست .
• تیرآهن در طول مضاعف کاربرد فراوانی دارااست .
castellated beam | Steel structure buildings, Steel structure, Deck
۱ - تضعیف در دمای بالا ( حریق سوزی )
۲ – خوردگی فلزات در قبال کارداران فرنگی ( رطوبت ) : رنگ کردن قطعات بنا اسکلت فلزی به وسیله رنگ های مطلوب سبب کاهش چشمگیر اثر مخرب رطوبت بر بنا اسکلت فلزی می شود
۳ - رغبت قطعات فلزی به کمانش علی الخصوص در ستون های بلند ( لاغر )
۴ – اتصال غیر مناسب قطعات : اتصال قطعات فلزی به 3 روش اتصال جوشی , پیچی و پرچی صورت می‌گیرد ولی در میهن ما اکثر زمان ها اتصالات با جوش صورت می گیرد که درین در میان به دلیل عدم مهارت بعضا از جوشکاران و عدم در دست گرفتن بوسیله مهندسین ناظر ابعاد بعد از بهره‌برداری از ساختمان اسکلت فولادی در ساختمان مشکلاتی تولید خواهد شد .

گونه های تیرآهن
در یک گونه بندی تیرآهن به سه مدل تقسیم می شود :

تیرآهن معمولی / تیر آهن نیم پهن / تیر آهن سبک / IPE
تیرآهن معمولی / تیر آهن دسته اروپایی / INP
تیرآهن هاش / IPB
تیرآهن آشیانه زنبوری
اشکال تیر آهن
1 . تیر آهن معمولی
این پروفیل به تیرآهن نیم پهن یا این که سبک مشهور است و شباهت متعددی با INP داراست با این تفاوت که ضخامت جان آن کمتر و پهنا پر و بال آن از مدل معمولی بیشتر است . آرم اختصاری مدل نیم پهن را با IPE نشان می دهند و ساخت آن در جمهوری اسلامی ایران فراوان است .
2 . تیرآهن جور اروپایی
این مال در بازار کشور ایران به تیرآهن معمولی شناخته می شود , اما که برخی از فعالان این میدان , این جنس را تحت عنوان تیرآهن نرمال یا این که پروفیل نرمال هم میشناسند . نشانه اختصاری این فرآورده INP است که در ساخت ستون و خرپاها از آن به کار گیری می نمایند .

3 . تیرآهن پر و بال پهن یا این که هاش
این مدل کالا از دید وزنی سبک خیس از دو دسته دیگر است و مقدار پر و بال با طول برابر است . مقاطع آن معمولی هستند و تحت عنوان ستون در تیرها و خرپاها استعمال می شود . به خاطر جور صورت ظاهری این متاع , یعنی جان و پر و بال عریض آن بدین تیرآهن هاش هم میگویند زیرا مشابه H انگلیسی است . این تیر آهن به دو مدل تقسیم میشود :

تیرآهن IPBV : تیر آهن عریض سنگین وزن
تیرآهن IPBL : تیر آهن عریض سبک
4 . تیر آهن آشیانه زنبوری
با تبدیل تیر آهن معمولی به تیر آهن زنبوری تیر آهنی با طول بیشتر , توانمند خیس و نیز وزن تیر آهن اساسی ساخت می گردد که از دید اقتصادی مقرون به صرفه خیس خواهد بود . از مزایای دیگر این دسته تیرآهن عبور لوله های تاسیساتی و برق از فضاهای خالی ساخت شده در جان تیر آهن زنبوری می‌باشد . البته در محل محل تکیه دادن , از آستانه تحمل پایینی برخوردار‌است .

No comments:

Post a Comment